Ontbijt

Gezond ontbijt

Is het standaardontbijt gezond?

Het standaard gezond ontbijt in de ochtend bestaat vaak uit een kopje koffie of thee met melk, brood met boter, jam of honing. Zoet of hartig met kaas, worst. Vers fruit en groenten zoals paprika’s, komkommers en tomaten zijn ook populair. In veel culturen wordt bij elke maaltijd groente gegeten. Of de smoothie wordt steeds populairder als gezond ontbijt om de dag mee te beginnen. En niet te vergeten een vers geperst sapje, helpt om de dag goed te beginnen.

Daarom is een gezonde start van de dag ’s ochtends belangrijk Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. We hebben er allemaal eerder van gehoord. Maar is dat echt zo? Is een gezond ontbijt beter dan het standaardontbijt? Het klinkt in ieder geval logisch, want het lichaam trekt ’s nachts onze energiereserves af en leegt onze glycogeenvoorraden, die de hersenen van energie voorzien.

De volgende dag in de ochtend moeten deze winkels eerst worden aangevuld met een gezond ontbijt. Als u dit niet doet, kan dit gemakkelijk leiden tot concentratieproblemen. Als u de dag begint met een gezond ontbijt, zal uw bloedsuikerspiegel de hele dag constant blijven. Het zal niet snel stijgen en dalen. Op deze manier blijf je lang vol en voorkom je het hunkeren naar eten en het onbedwingbare verlangen naar zoetigheid. Dat gezegd hebbende, zult u het ook gemakkelijker vinden om een ​​gezond gewicht te behouden of zelfs een paar kilo af te vallen als u elke dag een gezond ontbijt eet en suiker vermijdt.

Hoe ziet een gezond ontbijt eruit?

De taak van een gezond ontbijt is om het lichaam van energie te voorzien voor de dag. Om dit zo goed mogelijk te laten werken, dient een gezond ontbijt en lunch te bestaan ​​uit koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen. Het is echter ook belangrijk om de juiste voedingsstoffen te kiezen. Energie in de vorm van koolhydraten haal je uit cornflakes, een confituurbroodje of een chocoladecroissant, maar van een gezond ontbijt is hier nauwelijks sprake. Want zo snel als je energie en bloedsuikerspiegel stijgen, dalen ze net zo snel en heb je al snel weer honger en heb je meer voorraden nodig. Suiker moet daarom worden vermeden bij een gezond ontbijt. Het is daarom raadzaam om bij een gezond ontbijt enkelvoudige koolhydraten te vermijden en in plaats daarvan voor complexe koolhydraten te kiezen. In plaats van ’s ochtends naar muesli met suikergehalte, zoet beleg en wit gebak te grijpen, zouden bijvoorbeeld de volgende voedingsmiddelen op uw ontbijttafel moeten belanden: Puur gezond ontbijt!

Havervlokken – het gezonde superfood

Havermout wordt beschouwd als een gezond lokaal superfood dat niet alleen veel gezondheidsvoordelen heeft, maar ook veelzijdig is. In pap, muesli, smoothie, etc. Een van de vele voordelen van havermout is dat het vanwege het hoge vezelgehalte als een gezond vulmiddel wordt beschouwd. Hierdoor zijn ze het perfecte ingrediënt voor een gezond ontbijt. Havermout is ook een echt geheim wapen bij diabetes type 2. De bèta-glucanen in de havermout voorkomen een sterke stijging van de bloedsuikerspiegel.

Afhankelijk van je voorkeuren vormen ze een heerlijke gezonde basis voor je muesli of kunnen ze gekookt worden in water, melk of plantaardige dranken om er een heerlijke pap van te maken. Verfijn het geheel met noten, vers fruit, fruit of zaden en je hebt elke dag een uitgebalanceerd en vooral gezond ontbijt in de kom. Havermout is ook toegestaan ​​op een koolhydraatarm dieet en je kunt het bij elke maaltijd eten. Havermout is ook ideaal voor je smoothie en houdt je langer vol. Havermout is dus een echte gezonde alleskunner.